Artikel Rigole Jolien

Samenvatting

Anders dan de anderen?

Kolet Janssen

Dit artikel wil een poging zijn om ons even in te leven in de situatie van homoseksuelen en van hun ouders, voor zover dat mogelijk is. Even in de schoenen van een ander gaan staan is immers altijd de eerste stap tot een beter begrip en een beter omgaan met elkaar. De meeste mensen groeien op met het idee dat ze zijn zoals de meerderheid. als je er plots of geleidelijk aan achter komt dat je 'anders' bent, vraagt dat een heel proces van nadenken en uitzoeken, van aanpassen en je weg zoeken.

In feite is 'coming out' niet iets van één moment of periode in je leven. Je hele leven maak je kennis met nieuwe mensen, die er meestal spontaan van uitgaan dat je hetero bent. De meeste homo's en lesbiennes voelen zich goed in hun vel en zijn tevreden met hun geaardheid. Hun geaardheid is een stuk van henzelf. Holebi's kampen als minderheid met een verschillend eigen probleem. Ouders van holebi-jongeren hebben meer zorgen dan gewone ouders. Net zoals voor hun andere kinderen hopen ouders meestal dat hun holebi-zoon of -dochter een fijne, vaste relatie krijgt. Ouders zijn ook bang voor het 'homomilieu' waarover allerlei geruchten de ronde doen. Verenigingen voor jonge holebi's bieden op dat gebied meestal een evenwichtig kader.

Het leven van de meeste holebi's verschilt niet zoveel van dat van hetero's. Ook kinderen behoren tot de mogelijkheden: via adoptie of (bij vrouwen) met donorinseminatie. In onze maatschappij zijn de belangrijkste struikelstenen voor holebi's beseffen dat goed en zijn er blij om. Nog al te vaak wordt er overal van uitgegaan dat iedereen hetero is, terwijl holebi's echt niet zo'n kleine groep zijn. Het zal nog een poos duren voordat holebirelaties voor iedereen net zo gewoon zijn als heterorelaties. Pas als dat het geval is, is alle discriminatie echt weggewerkt. Het standpunt van de Kerk rond homoseksualiteit veel goodwill aan de dag voor concrete homoseksuele mensen.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License